Att tänka på när du cyklar på vintern

Att tänka på när du cyklar på vintern

Om man är van att köra bil fram och tillbaka till jobbet varje dag kan det vara svårt att förstå varför man skulle vilja pendla på cykel till jobbet under de kalla vintermånaderna. Men även människor som cyklar mycket på sommaren kan vara kritiska till att fortsätta cykla på vintern. Många tycker att det är för kallt, för halt och för farligt. Så behöver det dock inte vara. Samma människor som envisas med att ställa in cykeln i förrådet för vinterförvaring tar ofta samtidigt ut långfärdsskidorna och gör sig redo för att åka ut på en blåsig åker mitt i kylan. Om man kan åka skidor utomhus utan att frysa och känna sig obekväm kan man garanterat vara ute och cykla.

Använd vindtäta kläder och grova dubbdäck

Med rätt kläder och rätt utrustning på cykeln finns det inget som kan hindra en från att njuta av en uppfriskande och rogivande cykeltur även i mitten av januari. Att pendla till jobbet med cykeln går också bra på vintern så länge man är villig att köpa ett par säkra dubbdäck och utrusta cykeln med reflexer och lampor. Att klä sig för vintercykling behöver inte vara särskilt komplicerat. I många fall räcker det med att bara ta på sig de kläder man annars skulle ha på sig om man gick ut på en promenad. För att hålla värmen kan dock vara bra med en tunn mössa i fleece under hjälmen och ett par vindtäta och tjockt fodrade handskar. Stora och luftiga jackor är dock inte särskilt bekväma att cykla med, vilket gör att det kan vara en bättre idé att använda ett underställ närmast kroppen, ha en tröja på det och sedan en tunnare vindjacka ytterst. Viktigast av allt är att skydda sig från den kalla fartvinden som kan kyla ner kroppen väldigt snabbt om man inte bär vindtäta kläder.

Dubbade cykeldäck är ett måste för alla som har tänkt cykla på vintern. Att inte cykla med dubbdäck är en ren trafikfara eftersom man väldigt lätt kan låsa något hjul eller tappa greppet vilket gör att man förlorar kontrollen på cykeln. Om man vill spara några kronor kan man dock enbart byta ett av däcken till ett dubbdäck. Då ska man alltid byta ut framhjulets däck eftersom det är lättare att kontrollera en sladd med bakhjulet än med framhjulet. Ska man framför allt cykla inne i stan där vägarna plogas och grusas räcker det oftast med ett däck med runt hundra stycken dubbar. Om man ska cykla på stigar eller andra sämre vägar så kan det behövas ett däck på runt två- eller trehundra dubbar för att säkerställa att man alltid har en dubb i marken som ger däcket grepp. Biltema har dubbdäck till cykel för några hundralappar.